NRD Начало
Четвъртък, 23 Октомври 2025
Начало Калейдоскоп Изследване на Art Basel и UBS показва нови тенденции в колекционирането на изкуство
87
Калейдоскоп

Изследване на Art Basel и UBS показва нови тенденции в колекционирането на изкуство

Почти три четвърти от участниците в проучването са от поколението Z или милениалите, което е значителна демографска промяна, променяща начина, по който се преговарят вкус, достъп и стойност в реално време. Докладът подчертава, че изкуството все повече се нарежда до дизайна, луксозните стоки и колекционерските предмети от начина на живот, размазвайки старите йерархии между естетическата преценка и личния бранд. Тенденцията на жените колекционери да харчат повече от мъжете е очевидна, като през 2024 и първата половина на 2025 година те са изразходвали с 46 процента повече.

| 23 Октомври 2025, 00:24 ч.
Изследване на Art Basel и UBS показва нови тенденции в колекционирането на изкуство
Изследване на Art Basel и UBS показва нови тенденции в колекционирането на изкуство
Снимка © AFP

Изследването на Art Basel и UBS за глобалното колекциониране разкрива важен момент в света на изкуството, който се намира на кръстопът между поколения, ценности и физическите и цифровите сфери, които оформят съвременната култура. Проучването обхваща десет пазара и включва 3,100 заможни колекционери, предоставяйки количествени данни, които потвърдиха дългогодишното усещане в арт средите: бъдещето на колекционирането вече не принадлежи на малка група меценати от поколението на бумерите. Вместо това, новото издание на доклада показва, че все повече жени и първото поколение, израснало онлайн, формират бъдещето на колекционирането.

Почти три четвърти от участниците в проучването са от поколението Z или милениалите, което е значителна демографска промяна, променяща начина, по който се преговарят вкус, достъп и стойност в реално време. Тези млади колекционери са по-глобални, по-цифрови и по-комфортно свързват изкуството, дизайна, модата и технологиите. За тях колекционирането не е просто притежание, а активно участие. Статистиката показва, че колекционерите от поколение Z отделят средно 26 процента от богатството си за изкуство, което е най-високият дял сред всички възрастови групи. Портфейлите им включват не само картини, но и цифрови произведения, лимитирани дизайни, дори маратонки и спортни активи.

Докладът подчертава, че изкуството все повече се нарежда до дизайна, луксозните стоки и колекционерските предмети от начина на живот, размазвайки старите йерархии между естетическата преценка и личния бранд. В същото време, значителната трансформация на богатството, известна като Голямото предаване на богатството, е в ход. Според UBS, над 83 трилиона долара ще преминат между поколенията през следващите десетилетия, като се очаква жените да контролират значителна част от тези средства. Към края на 2024 година, жените вече управляват над една трета от глобалното богатство, а този дял ще нараства.

Тенденцията на жените колекционери да харчат повече от мъжете е очевидна, като през 2024 и първата половина на 2025 година те са изразходвали с 46 процента повече. Съставът на техните колекции също отразява нарастващото равенство, като произведенията на жени заемат 49 процента от колекциите на жените, в сравнение с 40 процента при мъжете. Тази промяна е символична и материална, като институционалната паритетност, която преди беше цел на филантропията, сега се движи от пазарни сили.

Докладът също така отбелязва, че цифровото изкуство бързо се завръща в основния поток. Повече от 51 процента от заможните колекционери са закупили цифрово произведение през 2024-2025 година, почти наравно със скулптурата по стойност. Цифровите покупки вече не са просто новост, а представляват нарастваща комфортност с начина, по който изкуството се създава, купува и търгува.

В допълнение, 63 процента от колекционерите са купили произведения директно от художници, което е значителен ръст от 27 процента две години по-рано. Почти половината от заможните купувачи са използвали социални медии за покупки. Въпреки че галериите остават най-довереният канал, предпочитанията на колекционерите за директни покупки нарастват.

Противно на традиционните схващания, че жените са по-склонни да избягват рискове, проучването показва, че 55 процента от жените често купуват произведения от непознати художници, в сравнение с 44 процента от мъжете. Това показва културна увереност, която разглежда откритията като социален капитал и артистична отговорност.

След години на нестабилност, 2025 година изглежда значително по-спокойна. Намаляването на намеренията за продажба е спаднало с повече от половина, а 84 процента от колекционерите остават оптимисти за посоката на пазара. Тази оптимистична нагласа е свързана с промените в мотивацията за колекциониране, което вече е по-малко свързано с притежание и по-скоро с проекция на ценности и лични наративи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
The Cult обяви дълга пауза от турнета за нови креативни проекти
Групата The Cult обяви, че ще вземе дълга пауза от турнетата. В публикация в Instagram, музикантите споделиха, че целта на паузата е да се фокусират върху други креативни начинания ...
Тони Фицпатрик, Жил Ларен и Габриел Рамирес Азнар напуснаха света на изкуството
Спомен за Тони Фицпатрик, Жил Ларен и Габриел Рамирес Азнар В света на изкуството наскоро загубихме няколко значими фигури, които оставят дълбока следа. Тони Фицпатрик (Тони Фицпа ...
Археолози откриха римска крепост от I век пр.н.е. в Крим
Археологическо проучване в Крим е разкрило римска крепост от I век пр.н.е. Откритията са направени от археолози, работещи с Института по археология на Крим, Института по археология ...
Археолози от Университета в Копенхаген откриха долмени в Йордания, разкриващи ритуали на древните общества
Археолози в Йордания са направили значително откритие, което разкрива как древните общества са реагирали на културните промени, свързани с прехода към ранната бронзова епоха. Екип ...
Ема Стоун сподели за работата си с Йоргос Лантимос в новия филм "Bugonia"
Ема Стоун (Emma Stone) изрази чувството си на "много късмет" да работи с известния режисьор Йоргос Лантимос (Yorgos Lanthimos). На 36 години, актрисата отново се събра с талантливи ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
The Cult обяви дълга пауза от турнета за нови креативни проекти
Групата The Cult обяви, че ще вземе дълга пауза от турнетата. В публикация в Instagram, музикантите споделиха, че целта на паузата е да се фокусират върху други креативни начинания ...
Лори Лофлин и Мосимо Джанули продадоха дома си в Хидън Хилс за 15 милиона долара след раздялата си
Лори Лофлин (Lori Loughlin) и Мосимо Джанули (Mossimo Giannulli) са продали своя дом в Хидън Хилс, Калифорния, за 15 милиона долара (11.2 милиона паунда). Сделката е била сключена ...
Аниш Капур представя нова изложба в еврейския музей
Разширеният еврейски музей отново отваря врати, представяйки редки произведения на художника Аниш Капур (Anish Kapoor). Британският концептуален артист, който в продължение на шест ...
Изложба на Барбара Полак и Ан Верален представя произведения на цензурирани артисти
В галерията Nathalie Karg в Долния Манхатън, посетителите могат да се потопят в актуална дискусия относно свободата на словото и изразяването. Изложбата, наречена "Не гледай сега: ...
Тони Фицпатрик, Жил Ларен и Габриел Рамирес Азнар напуснаха света на изкуството
Спомен за Тони Фицпатрик, Жил Ларен и Габриел Рамирес Азнар В света на изкуството наскоро загубихме няколко значими фигури, които оставят дълбока следа. Тони Фицпатрик (Тони Фицпа ...
Тикер в 03:00 ч.
Групата The Cult обяви, че ще вземе дълга пауза от турнетата. В публикация в Ins ...
Начало Калейдоскоп
87
Калейдоскоп

Изследване на Art Basel и UBS показва нови тенденции в колекционирането на изкуство

Почти три четвърти от участниците в проучването са от поколението Z или милениалите, което е значителна демографска промяна, променяща начина, по който се преговарят вкус, достъп и стойност в реално време. Докладът подчертава, че изкуството все повече се нарежда до дизайна, луксозните стоки и колекционерските предмети от начина на живот, размазвайки старите йерархии между естетическата преценка и личния бранд. Тенденцията на жените колекционери да харчат повече от мъжете е очевидна, като през 2024 и първата половина на 2025 година те са изразходвали с 46 процента повече.

| 23 Октомври 2025, 00:24 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Изследване на Art Basel и UBS показва нови тенденции в колекционирането на изкуство
Изследване на Art Basel и UBS показва нови тенденции в колекционирането на изкуство
Снимка © AFP

Изследването на Art Basel и UBS за глобалното колекциониране разкрива важен момент в света на изкуството, който се намира на кръстопът между поколения, ценности и физическите и цифровите сфери, които оформят съвременната култура. Проучването обхваща десет пазара и включва 3,100 заможни колекционери, предоставяйки количествени данни, които потвърдиха дългогодишното усещане в арт средите: бъдещето на колекционирането вече не принадлежи на малка група меценати от поколението на бумерите. Вместо това, новото издание на доклада показва, че все повече жени и първото поколение, израснало онлайн, формират бъдещето на колекционирането.

Почти три четвърти от участниците в проучването са от поколението Z или милениалите, което е значителна демографска промяна, променяща начина, по който се преговарят вкус, достъп и стойност в реално време. Тези млади колекционери са по-глобални, по-цифрови и по-комфортно свързват изкуството, дизайна, модата и технологиите. За тях колекционирането не е просто притежание, а активно участие. Статистиката показва, че колекционерите от поколение Z отделят средно 26 процента от богатството си за изкуство, което е най-високият дял сред всички възрастови групи. Портфейлите им включват не само картини, но и цифрови произведения, лимитирани дизайни, дори маратонки и спортни активи.

Докладът подчертава, че изкуството все повече се нарежда до дизайна, луксозните стоки и колекционерските предмети от начина на живот, размазвайки старите йерархии между естетическата преценка и личния бранд. В същото време, значителната трансформация на богатството, известна като Голямото предаване на богатството, е в ход. Според UBS, над 83 трилиона долара ще преминат между поколенията през следващите десетилетия, като се очаква жените да контролират значителна част от тези средства. Към края на 2024 година, жените вече управляват над една трета от глобалното богатство, а този дял ще нараства.

Тенденцията на жените колекционери да харчат повече от мъжете е очевидна, като през 2024 и първата половина на 2025 година те са изразходвали с 46 процента повече. Съставът на техните колекции също отразява нарастващото равенство, като произведенията на жени заемат 49 процента от колекциите на жените, в сравнение с 40 процента при мъжете. Тази промяна е символична и материална, като институционалната паритетност, която преди беше цел на филантропията, сега се движи от пазарни сили.

Докладът също така отбелязва, че цифровото изкуство бързо се завръща в основния поток. Повече от 51 процента от заможните колекционери са закупили цифрово произведение през 2024-2025 година, почти наравно със скулптурата по стойност. Цифровите покупки вече не са просто новост, а представляват нарастваща комфортност с начина, по който изкуството се създава, купува и търгува.

В допълнение, 63 процента от колекционерите са купили произведения директно от художници, което е значителен ръст от 27 процента две години по-рано. Почти половината от заможните купувачи са използвали социални медии за покупки. Въпреки че галериите остават най-довереният канал, предпочитанията на колекционерите за директни покупки нарастват.

Противно на традиционните схващания, че жените са по-склонни да избягват рискове, проучването показва, че 55 процента от жените често купуват произведения от непознати художници, в сравнение с 44 процента от мъжете. Това показва културна увереност, която разглежда откритията като социален капитал и артистична отговорност.

След години на нестабилност, 2025 година изглежда значително по-спокойна. Намаляването на намеренията за продажба е спаднало с повече от половина, а 84 процента от колекционерите остават оптимисти за посоката на пазара. Тази оптимистична нагласа е свързана с промените в мотивацията за колекциониране, което вече е по-малко свързано с притежание и по-скоро с проекция на ценности и лични наративи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
The Cult обяви дълга пауза от турнета за нови креативни проекти
Тони Фицпатрик, Жил Ларен и Габриел Рамирес Азнар напуснаха света на изкуството
Археолози откриха римска крепост от I век пр.н.е. в Крим
Археолози от Университета в Копенхаген откриха долмени в Йордания, разкриващи ритуали на древните общества
Ема Стоун сподели за работата си с Йоргос Лантимос в новия филм "Bugonia"
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
The Cult обяви дълга пауза от турнета за нови креативни проекти
Под прожектора
Лори Лофлин и Мосимо Джанули продадоха дома си в Хидън Хилс за 15 милиона долара след раздялата си
Творчески отражения
Аниш Капур представя нова изложба в еврейския музей
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.